BEUMER Group ontwikkelt Smart-Maintenance-System voor Customer-Support

BEUMER Group ontwikkelt Smart-Maintenance-System voor Customer-Support
BECKUM - Augmented Reality, een uitgebreidere realiteit, biedt interessante mogelijkheden en potentie, bijvoorbeeld voor het onderhoud van intralogistieke systemen: een op het hoofd gedragen minicomputer kan de servicemedewerker bijvoorbeeld alle benodigde informatie in het gezichtsveld tonen.
BEUMER Group ontwikkelt Smart-Maintenance-System voor Customer-Support
Het uitstekend gekwalificeerde vakkundige personeel van de BEUMER Customer Support biedt wereldwijd technische begeleiding en onderhoud van de installaties.

Dit vereenvoudigt zijn werk en hij heeft beide handen vrij. Op de ontwikkelingsafdeling van de BEUMER Group staat dit onderwerp dan ook hoog op agenda. Met de Smart-Maintenance-app op mobiele apparaten beschikken technici van Customer Support nu al snel over alle belangrijke gegevens.

Om te voorkomen dat er voor bedrijven hoge kosten als gevolg van storingen ontstaan, moet stilstand van machines en installaties snel worden opgelost. Dit is niet zo eenvoudig met de steeds complexere systemen. Het vereist hoogopgeleide servicetechnici. Maar zij moeten zich vaak eerst door dikke handleidingen werken, tekeningen uitrollen of zich aan verouderde schema’s ergeren. Dit kost tijd. Terwijl het zo eenvoudig kan zijn in het digitale tijdperk. In het privéleven zijn tablets, smartphones en smartwatches niet meer weg te denken. Zelfs databrillen worden steeds populairder. Een toerist wandelt door Parijs, voor de Eiffeltoren zet hij de bril op en hij ontvangt alle belangrijke informatie – op de juiste positie en de juiste schaal: hoe hoog is het bouwwerk? Wat zijn de openingstijden? Hoe zag het er hier 100 jaar geleden uit? “Wij spelen in op deze technologietrend waarbij de werkelijkheid wordt aangevuld met digitale informatie,” zegt dr. Andreas Werner, Hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij de BEUMER Group. “Met de Smart-Maintenance-app moeten onderhoudswerkzaamheden aan intralogistieke systemen voor medewerkers van BEUMER Customer Support in de toekomst slim en eenvoudig verlopen.”

App vereenvoudigt onderhoud

Met AutoID-kenmerken op het logistieke element – bijvoorbeeld een transporteur – en de Smart-Maintenance-app kan de bijbehorende informatie worden samengesteld. Hierbij kan het gaan om stroomschema’s, onderhoudshandleidingen of stekkerbezettingen. De servicemedewerker bekijkt het object ter plaatse met zijn mobiele apparaat. De vereiste gegevens worden weergegeven in het live-beeld van de camera van het apparaat. “De technicus bekijkt het defecte onderdeel en beschikt onmiddellijk over alle bijbehorende handleidingen of voorraden,” verklaart dr. Andreas Werner. Elke werkstap wordt weergegeven. Bij zeer complexe processen kan hij met behulp van de databril een collega oproepen om via een live stream samen met hem het probleem op te lossen. Tegelijkertijd kan hij de meetwaarden registeren en in real time naar het back-end-systeem sturen. Tot slot kan aan de hand van video-opnamen en foto’s worden aangetoond of de opdracht is uitgevoerd in overeenstemming met de regelgeving en met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften.

Databril, tablet of GSM?

De BEUMER Group vergroot de efficiëntie en veiligheid van uw bagagesystemen door toepassing van tablet-pc's.
De BEUMER Group vergroot de efficiëntie en veiligheid van uw bagagesystemen door toepassing van tablet-pc’s.

“De implementatie van deze draagbare computer systemen – ook wearable computers genaamd – in de intralogistiek moet er rekening worden gehouden met aspecten zoals informatiebeveiliging, ergonomische user interfaces en geschikte IT-structuren,” legt dr. Andreas Werner uit. Het doel is om te zorgen voor duurzame waardecreatie voor bedrijven en klanten. Maar welk mobiele apparaat is het meest efficiënt? De app kan bijvoorbeeld op smartphones en tablets worden gebruikt. Deze bieden voordelen zoals hoge verwerkingscapaciteit. Hierdoor kan de enorme massa van de gegevens, die nodig is bij servicewerkzaamheden, goed worden verwerkt. De interfaces zijn gestandaardiseerd en hebben rechtstreeks toegang tot internet. Bovendien zijn ze intuïtief en eenvoudig te bedienen. Een groot voordeel is dat deze apparaten in het beroepsleven aanvaarde technologieën zijn, omdat ze niet meer zijn weg te denken uit het privéleven. Smartwatches hebben een lage rekencapaciteit, de interfaces zijn vaak fabrikantspecifiek en de gebruiker moet aanvullende apparatuur gebruiken. Databrillen zijn zeer eenvoudig te bedienen en de interface zijn gestandaardiseerd. De beschikbaarheid van deze technologie is voor iIndustrietoepassingen echter nog te gering. Net zoals bij smartwatches moet de gebruiker aanvullende apparatuur gebruiken. Databrillen bieden een groot aantal bedieningsvoordelen, maar zijn nog niet voldoende uitgerijpt om nu al een industriële toepassing mogelijk te maken.

Slim onderhoud op Singapore Airport

Dr. Andreas Werner, Hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij de BEUMER Group
Dr. Andreas Werner, Hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij de BEUMER Group: “Met de Smart-Maintenance-app moeten onderhoudswerkzaamheden aan intralogistieke systemen voor medewerkers van BEUMER Customer Support in de toekomst slim en eenvoudig verlopen.”

“Tablets zijn al op meerdere luchthavens, waar bagagesystemen van de BEUMER Group worden toegepast, met succes in gebruik,” zegt dr. Andreas Werner. Dit geldt ook voor Singapore Changi Airport. Als belangrijkste luchtvaarthub voor Zuidoost-Azië staat deze luchthaven bekend als zeer vooruitstrevend en passagiervriendelijk. Het bagagesysteem is ontwikkeld en geïntegreerd door de BEUMER Group. De BEUMER Group is verantwoordelijk voor het waarborgen van een duurzaam goede werking en optimaal onderhoud van de bagagesystemen. Hier zetten de 121 medewerkers van de Customer Support zich voor in. Ze zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar in de bagagecentrale en zijn tevens verantwoordelijk voor het preventief onderhoud, zodat het systeem continu beschikbaar is en optimaal functioneert.

“Met de tablets heeft het onderhoudspersoneel overal toegang tot individuele componenten van de installatiebesturing om bijvoorbeeld toestanden te controleren of wijzigingen aan te brengen,” zegt dr. Andreas Werner. Met de geïntegreerde camera kunnen de werknemers van de BEUMER Group barcodes van componenten en andere gegevens, zoals onderhoudsprotocollen, scannen. Onderhoud en reparaties worden veel sneller uitgevoerd, de installaties staan minder stil. Dit zorgt voor een betrouwbare werking en verlaagt de kosten.

Momenteel voeren de ontwikkelaars op de luchthaven een innovatieonderzoek met databrillen uit. Hierbij ontvangt de werknemer op zijn draagbare informatie over de installatie-lay-out in 2D, een foutgeschiedenis en apparaatspecifieke informatie – tevens heeft hij VoIP-toegang tot ondersteuning. Hij heeft gemakkelijk en snel toegang tot de bedienings- en onderhoudsvoorschriften. Op deze manier zijn alle belangrijke zaken aanwezig die nodig zijn voor het oplossen van storingen. Het apparaat kan bovendien via Bluetooth verbinding met een smartphone maken.

BEUMER Group is een internationaal toonaangevende fabrikant van intralogistieke systemen op het gebied van transport- en laadtechniek, palletiseer- en verpakkingstechniek plus sorteer- en distributie-installaties. Samen met Crisplant a/s en Enexco Teknologies India Limited beschikte de BEUMER Group in 2014 over circa 4.000 medewerkers. De ondernemingsgroep heeft een jaaromzet van circa 680 miljoen euro. Met dochterondernemingen en verkoopkantoren is de BEUMER Group wereldwijd in tal van industrieën aanwezig.

Ga voor meer informatie naar: www.beumergroup.com.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.