Search
Close this search box.

EMT installeert ultramoderne kunstmestverwerkingsfabriek in la Rochelle, Frankrijk

EMT installeert ultramoderne kunstmestverwerkingsfabriek in la Rochelle, Frankrijk
18 mei 2023  |
In het eerste kwartaal van 2023 heeft EMT uit ’t Zand, Noord-Holland, met succes een state-of-the-art kunstmest, Ureumbehandelings-, NPK-meng-, zeef- en coatinglijn met een centrale capaciteit van 120 ton per uur geïnstalleerd voor Atena in La Rochelle-Cedex.

De lijn is een complexe machine die bestaat uit drie delen: de Ureum behandelingslijn, de NPK-lijn, en de centrale zeef, meng en transport lijn die het gehele mengsel naar een bestaande opzakmachine vervoert.

De ureumlijn begint met een gewogen trechter van 10,5 ton met een conditioner die de ureum in bulk ontvangt en die eventuele kluiten doormiddel van een vijzel opbreekt naar goedlopend product met een maximum doorsnede van 15mm. Via een transportband wordt het product met een 3-wegklep verdeelt over twee zeven om het fijnste materiaal te verwijderen of rechtstreeks richting de coating vijzel te verplaatsten. In de coating schroef kan doormiddel van een vloeistof een Urease inhibitor worden toegevoegd. Deze zorgt ervoor dat de stikstof uit de ureum langer vast wordt gehouden bij de wortels van de plant waardoor minder verspilling van de nutriënten ontstaat.

Aan de andere kant van de hal begint de NPK-lijn met een vier-hopper weighcont blender die 4 verschillende grondstoffen in de juiste verhouding op de centrale band naar de elevator kan doseren. Na de elevator kan het materiaal met een 2-wegklep via een fijn zeef of rechtstreeks naar de transportlijn worden verdeeld.

De twee lijnen komen samen op de transportlijn die begint met de grof zeef waar eventuele grote kluiten, brokken of vervuilingen uit gezeefd worden. Na de zeef komt het materiaal in een grote mengvijzel die de NPK en Ureum lijn bij elkaar mengt, hier kan door middel van een big bag doseer systeem nog poeder of via een pomp vloeistof toegevoegd worden. Van het uiteindelijke mengsel wordt automatisch periodiek een monster genomen zodat de samenstelling van de mix onafhankelijk gecontroleerd kan worden

Tenslotte wordt het product via een tweede elevator naar de verdere transportlijn getransporteerd. Hier kunnen, met een verrijdbare band verschillende vakken gevuld worden of een langere transportband die een bestaande opzak installatie op 70 meter afstand kan vullen.

Bij EMT weten we dat bij een dergelijke fabriekslijn er met veel factoren rekening gehouden moet worden, zoals bijvoorbeeld de kenmerken van de grondstoffen en de vereiste specificaties van het eindproduct. Voor dit project betekende deze kenmerken en specificaties dat er behoefte was aan twee verschillende behandelingslijnen, namelijk eerst het coaten en daarna mengen van het eindproduct.

Bovendien is de gewenste capaciteit van cruciaal belang bij het ontwerpen van een productielijn als deze, en voor dit project werd onder meer gekozen voor de dubbele zeef in de ureumlijn om de gewenste capaciteit van 120 ton per uur te bereiken. Met de dubbele zeefopstelling is de zeef niet langer een knelpunt in het productieproces, waardoor de hogere capaciteit van de productielijn mogelijk is.

Deel dit bericht

Dit artikel is gepubliceerd door

EMT

European Machine Trading (EMT) is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van meng en opzak machines. EMT bevind zich in ’t Zand, (N-H) Nederland. E.M.T. heeft meer dan 400 machines in meer dan 40 landen naar tevreden klanten verkocht....

Gerelateerde berichten