Nieuwe opvoerinstallatie voor meer volume
Yara is een Noors bedrijf dat nutriënten levert voor de voedselketen en wereldwijd actief is. Het is gespecialiseerd in stikstofhoudende kunstmeststoffen en industriële chemicaliën zoals AdBlue en CO2, dat gebruikt wordt voor de bubbels in frisdranken en bier. Yara’s productiesite in Sluiskil (NL) is de grootste kunstmestfabriek in Europa.

Van 180 naar 500 ton
Op de site bevindt zich een dubbele silo waarin met transportbanden ureumkorrels worden gestort. Die korrels worden gemaakt in de verschillende fabrieken op het terrein. In de silo’s rijdt een reclaimer op rails. Die verzamelt de ureumkorrels en voert ze met een elevator naar de transportbanden boven in de silo, waarna de korrels in de zeefen losinstallatie belanden om in vrachtwagens of schepen geladen te worden. De machine kan in beide silo’s werken. De reclaimer stamde uit de jaren ’60 van de vorige eeuw en was aan vervanging toe. Niet alleen vanwege de slijtage door de ureumzouten, maar ook omdat de machine niet meer voldeed aan de huidige normen op vlak van debiet en energie-efficiëntie.
“De oude reclaimer verplaatste 180 ton product per uur. De nieuwe opvoerinstallatie zou een debiet van 200 tot 500 ton moeten aankunnen. Op die manier kan Yara met dezelfde hoeveelheid energie sneller en meer ureum laden”, vertelt Tom Devriendt, Sales Engineer Projects bij Lybover BULK.
De kracht van eigen productie
Tom Devriendt: “We ontworpen van nul af een machine met alle nodige componenten, zoals een inworphopper met breker om klontering van het product te voorkomen, maar ook de extractieband, elevator en afvoerband. Dat alles staat op een aangedreven chassis met bijbehorende sturingen. Lybover INSTALLATION zorgde voor een vlekkeloze montage van alle componenten.” In een volgende fase krijgt ook de andere silo een nieuwe opvoerinstallatie. Uiteindelijk zal er dus niet langer één reclaimer van de ene naar de andere silo rijden, maar kunnen er twee opvoerinstallaties naast elkaar werken.
De silo voor de nieuwe opvoerinstallatie kreeg een volledig nieuwe vloer, toegangsdeuren, ledverlichting en wandbeplating. Ook de rails werden vernieuwd na een nauwkeurige 3D-opmeting.