Zoek
Sluit dit zoekvak.

Slimme oplossingen voor beladingsbalgen

beladingsbalgen
17 mei 2024  |
Moduflex beladingsbalgen bieden veilige en efficiënte oplossingen om stofontwikkeling bij de verlading van schepen, bulkwagens en treinen of bij stockpiling van droge stortgoederen te voorkomen. TBMA is in Nederland en België de officiële distributeur en het service-center voor Moduflex balgen van CIMBRIA.

CIMBRIA Moduflex beladingsbalgen

CIMBRIA is voorloper in het optimaliseren en upgraden van bulkverladingsstations. Slimme oplossingen, die in eerste instantie vaak maatwerk zijn, worden na gebleken succes vaak aan het standaard programma toegevoegd. Sommige daarvan zijn ontworpen voor een specifieke taak, andere voor meer algemeen gebruik.

Cardankoppelingen

Voor balgen die worden ingezet voor de belading van schepen is een serie standaard cardankoppelingen ontwikkeld. De balgen zijn vaak bevestigd aan een transportgiek die op en neer kan bewegen om de verschillende grootten van schepen of hoogteverschillen door getijdewerking te faciliteren. De cardankoppeling tussen de giek en de balg zorgt voor een variabele hoek, waardoor de balg altijd in een verticale positie blijft staan, ook in de parkeerstand. Een exact verticale positie zorgt namelijk bij de verlading voor een optimale doorstroming van het product. Daarnaast wordt zo de slijtagefactor op de inlaat- en geleidingsconussen van de balg tot een minimum beperkt.

beladingsbalgen

Maatwerk | Eerder werden de cardankoppelingen ontworpen en geconstrueerd als eenmalige oplossingen, rekening houdend met de specifieke toepassing (product, proces, locatie, etc.). Op basis van CIMBRIA’s ruime ervaring met het maken van dergelijke apparatuur is nu een breed toepasbaar standaardgamma ontwikkeld. Hiermee kunnen snel en efficiënt complete oplossingen worden gerealiseerd. Natuurlijk zijn voor speciale toepassingen nog steeds maatwerkoplossingen mogelijk.

Flexibele cardankoppelingen | Bij het ontwerp van de cardankoppelingen zijn de bouwhoogte en het gewicht zo laag mogelijk gehouden. Ook kunnen slijtplaten in de trechter van de koppeling geplaatst worden. Hierdoor is de koppeling flexibel aan te passen aan de aard van het stortgoed. Zo zijn stalen, Hardox en Vautid slijtplaten beschikbaar. Alle productcontactdelen kunnen worden uitgevoerd in roestvaststaal. De eenvoudig te vervangen, onderhoudsvriendelijke koppelingen zijn beschikbaar voor alle maten balgen en voorzien van een contragewicht.

Radiale trimmers

De nieuwste toevoeging aan het CIMBRIA-assortiment is de radiale trimmer. Deze roterende uitloop is verkrijgbaar met verschillende opties, afhankelijk van de toepassing en de eisen van de eindgebruiker. Het accessoire wordt op een draaikrans op de uitlaat van de beladingsbalg gemonteerd en is op afstand bedienbaar. Het apparaat, dat continu of met tussenpozen wordt gebruikt, verspreidt het product gelijkmatig in het scheepsruim. Zo wordt het ruim onderdeks maximaal gevuld met een minimum aan machinebewegingen.

De radiale trimmer is leverbaar in een roestvaststalen uitvoering en kan worden voorzien van slijtvaste platen. Het instelbare contragewicht zorgt voor een stabiele laadsituatie.

beladingsbalgen

Watersproeisystemen

Soms kunnen stofemissies worden gereduceerd door het product tijdens de belading met water te besproeien. Voorwaarde is natuurlijk dat dit de eigenschappen van het product niet nadelig beïnvloedt. Bijvoorbeeld steenkool, cokes en ijzererts kunnen prima worden besproeid. Er is dan geen afzuiging nodig én het risico op een stofexplosie wordt geminimaliseerd.

Het sproeisysteem bestaat uit een waterslang op een haspel (of een spiraalslang), die de balg volgt als deze wordt uitgeschoven of ingetrokken, en een sproeiring met sproeiers. Tijdens de belading stroomt het water door de slang in de sproeiring bij de uitlaat van de balg. Het aantal sproeiers op de sproeiring is afhankelijk van de grootte van de uitlaat. Als het laden voltooid is, wordt de watertoevoer uitgeschakeld en de beladingsbalg ingetrokken. Het watersproeisysteem is geschikt voor zowel kleinere beladingsbalgen (typisch voor verlading in open vrachtwagens) als grotere balgen (typisch voor de verlading in schepen). Het systeem is leverbaar met een handbediende of elektrische besturing.

Speciale uitlopen

Een bijzondere uitdaging bij de belading van treinwagons (met bijv. kunstmest) is de verscheidenheid aan vulopeningen op de wagons, ook al zijn die bijna allemaal rechthoekig van vorm. Voor een stofvrije belading is het noodzakelijk om de hele vulopening af te dekken. Hiertoe heeft CIMBRIA een aantal speciale uitlopen ontworpen.

Dit zijn rechthoekige stalen platen die zodanig zijn geconstrueerd dat ze precies op de vulopening passen. Dit betekent dat bij de belading al het stof via de balg wordt afgezogen en de werkomgeving schoon blijft. De uitlopen kunnen worden gecombineerd met een FlexClose afsluitconus, die de uitloop afsluit wanneer de laadkoker niet in gebruik is. Een andere optie is de roterende FlexFill conus, die het product in de treinwagons verspreid om een maximale vulling te bewerkstelligen.

Deel dit bericht

Dit artikel is gepubliceerd door

History TBMA (Technical Bureau for Mechanization and Automation) was founded in 1967 under the leadership of the father of Bart Houben, managing director until the end of 2023. Father Houben started the company by importing...

Gerelateerde berichten