Duurzame groei
Bascules Robbe werd in 1845 door Henri Robbe-Bolliou opgericht als onafhankelijk fabrikant van weegsystemen en geldt nog steeds als de oudste resterende weegtuigenfabrikant van België. Naarmate technologie evolueerde, de vragen van klanten complexer werden en meer en meer bedrijven op zoek gingen naar turnkey oplossingen, groeide de afgelopen 178 jaar echter ook het portfolio van het bedrijf. Eerst naar elektronische en digitale weegoplossingen, vervolgens naar het ontwerp, de productie en de automatisering van onder meer complete afvullijnen, verpakkingsinstallaties, enzovoort.
De broers Pollet omschrijven de evolutie als ‘een duurzame groei’. “Het is steeds onze ambitie geweest om klanten een gepaste en pragmatische oplossing aan te bieden. Gaandeweg probeerden we zo antwoorden te bieden op vragen die voorbij de zuivere weegproblematiek gingen. Niet van de ene dag op de andere, maar stap voor stap. Ook in de toekomst zullen we onze technische kennis zo blijven verdiepen en onder meer het automatiseringsverhaal verder uitbouwen.”
Nieuwe verpakking, zelfde inhoud
De verbreding van activiteiten is inmiddels al meerdere jaren aan de gang, maar toch duurde het tot eind 2023 alvorens de mantel ‘Bascules’ werd afgeworpen. “Na ruim 175 jaar is een naamsverandering niet evident, en al helemaal niet in een familiebedrijf als het onze. Bascules Robbe was en is een gevestigde waarde in de sector. Voor ons was het dan ook essentieel dat de continuïteit benadrukt werd. Aan onze waarden en onze dienstverlening is nu eenmaal niets veranderd. We bieden nog steeds dezelfde sterke service en flexibiliteit.”
Hoewel niemand in de huidige generatie zaakvoerders – de zesde inmiddels – nog effectief de naam Robbe draagt, stond het behoud van die naam onbetwistbaar buiten kijf. Maar ook het nieuwe logo en de pictogrammen waarmee de vier kernactiviteiten aangeduid worden, zijn duidelijk herkenbaar. “We werkten heel bewust samen met dezelfde grafisch vormgever als voorheen. Zo konden we de stijl mooi doortrekken”, aldus de zaakvoerders. “Net zoals onze activiteiten organisch gegroeid zijn, ligt dus ook de nieuwe huisstijl in het verlengde van het verleden.”