Recentelijk werd er een nieuwe smeltoven geplaatst. Om de vorige smeltoven van de nodige grondstoffen te voorzien werden de producten via vultrechters, elevatoren en een valgoot met verdeling naar vier inlegbunkers of batchsilo’s geleid. Per twee inlegbunkers was er één transportschroef voorzien die de vulschroef en bijgevolg de oven voedde.
Gezien de oven aan vervanging toe was werden ook een aantal pijnpunten van de oude installatie aangepakt. Eén van de belangrijkste redenen was de ontmenging of segregatie van de mengeling die naar de oven gestuurd werd. Bijkomend was het noodzakelijk geworden om een groter volume mengeling te kunnen opslaan als buffer om een langere continuïteit van de oven te garanderen bij onderhoudswerkzaamheden aan diverse componenten in het menghuis zelf (het traject vóór de batchsilo).
Ook werd er vastgesteld dat twee silo’s van de vier slechts effectief werkten omdat er twee silo’s op één transportschroef waren aangesloten. De mengeling die naar de oven werd gestuurd, bestond daardoor niet altijd uit dezelfde samenstelling. Deze problematiek kon vermeden worden door te werken met slechts één grotere silo.
De firma BMC – Bulk Maintenance Construction uit Roeselare en haar vestiging BMC East in Balen werden ingeschakeld om deze nieuwe silo te maken en te installeren. BMC is een ervaren specialist in industriële metaalconstructies, met name opslag- en interne transportsystemen op maat voor stuk- en bulkgoederen. De nieuwe silo met een diameter van 3,55m en een hoogte van 6m werd vervaardigd in S235JR, de dubbele conus uitgang werd gemaakt in het slijtvastere XAR400. De producten die in deze silo worden opgeslagen zijn abrasief, daarom werd gekozen voor een slijtvastere materiaalsoort van de conussen.
Om deze silo te kunnen monteren werd eerst een deel van het dak van het ovengebouw open gelegd. Vervolgens werden de vier kleine silo’s via het dak verwijderd. Daarna kon de nieuwe silo gemonteerd worden. ‘Het inhijsen van de nieuwe silo was een puik stukje vakmanschap van onze ervaren monteurs’, aldus Johan Peremans, engineering director bij BMC East. Naast de nieuwe silo werden een aantal revisiewerkzaamheden uitgevoerd aan de installatie.
Onder andere het demonteren, reviseren en monteren van de aandrijfkop en het spanstation van de grondstoffenelevator alsook van de batchelevator. Daarnaast het produceren en het monteren van de elevatorkasten van de batchelevator en van een nieuwe valgoot naar de batchsilo.
Bovendien heeft BMC ook het monteren van trilbodems en schroeven onder de nieuwe silo en de revisie van twee redlers op zich genomen. Bij een 10m lange kettingtransporteur werd de aandrijfkop en het spanstation gereviseerd en de ketting vervangen. Bij een 60m lange kettingtransporteur werden naast de revisie van de aandrijfkop en het spanstation ook alle kasten vernieuwd.
Naast deze werkzaamheden bleken een aantal structurele aanpassingen nodig en deze werden meegenomen in het project. Zo werd er een 40m² tranenplaten vloer naast de nieuwe oven gelegd en werden er nieuwe loopbordessen boven op de oven geplaatst om de temperatuurmeters in het dak van de oven bereikbaar te maken. Met deze nieuwe silo en aanpassingen aan de installatie is Owens Corning verzekerd van een continue kwaliteit van het geproduceerde isolatiemateriaal.