Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Opslag en overslag

Innovaties op het gebied van opslag- en overslag systemen voor droge bulkgoederen

Bulkgoederen (ook wel stortgoederen) zijn goederen die niet per stuk worden maar los worden gestort in het ruim van een schip, een vrachtwagen of treinwagon. De terminals voor droge bulklading bestaan uit hele grote terreinen met open opslag. Het werk op de droge bulk terminals bestaat uit het laden en lossen, verplaatsen en (tijdelijke) opslag van de bulkgoederen.

Bulklading is alles dat in grote hoeveelheden wordt vervoerd zonder verpakking, waarbij het transportmiddel zelf als container functioneerd. In deze gevallen worden volume- of massametingen gebruikt om de lading te kwantificeren.

Het type stortgoed bepaalt het transportmiddel. Bouwafval, grind of zand kunnen worden vervoerd in dumptrucks of hoge vrachtwagens. Weersgevoelige goederen, zoals zout of suiker, hebben voor het transport een silowagen nodig. Ook worden voertuigen met duwvloeren ingezet of worden de bulkgoederen als zakgoed of in bigbags vervoerd. Bij zeevracht worden bulkgoederen vervoerd in bulkruimen of bunkers op het schip.

De meest gebruikelijke transportmiddelen voor het vervoer van stortgoederen zijn de volgende:

  • Vrachtwagens
  • Schepen
  • Silo voertuigen

Stortgoederen worden opgeslagen in tanks (boven of onder de grond), containers, silo’s, hoppers en meer, afhankelijk van de hoeveelheid. De opslagvoorzieningen moeten zodanig zijn ontworpen dat ze geen afbreuk doen aan de productkwaliteit en evenmin de afvoer van de stortgoederen verstoren.

Bulkmateriaalopslag wordt ofwel gebruikt voor buffering tussen verschillende behandelings-/verwerkingsstappen of als equalizer in batchgewijze werkprocessen.

Silo’s

Een silo, ook wel bak of bunker genoemd, bestaat over het algemeen uit een verticale cilinder en een helling. De eerste stap in het proces van siloselectie is om te beslissen welk type nodig is. Er zijn drie soorten bakken:

  • Uitgebreide stroom
  • Trechterstroom
  • Massastroom

Kenmerken om de beste opslagapparatuur te selecteren

  • Behoud een betrouwbare feederstroom
  • Focus op ontlading in plaats van opslag
  • Vermijd het gebruik van veronderstelde stroomeigenschappen van stortgoed
  • Overweeg een standaard ontwerp
  • Houd rekening met de gevaren van brandbaar stof

Voor de (tijdelijke) opslag van bulkgoederen (van zowel basisgrondstoffen als halffabricaten) wordt gebruik gemaakt van silo’s, bunkers en trechters. Voor de overslag wordt gebruik gemaakt van speciale werktuigen, bijvoorbeeld (stacker-) transportbanden en (mobiele) laad- en lossystemen.

Droge bulkgoederen wordt in grote hoeveelheden onverpakt vervoerd. Het verwijst naar materiaal in korrelige, deeltjesvorm. Deze lading wordt gewoonlijk vallen of gegoten met een tuit of schep emmer, een bulkcarrier scheepsruim’s, spoorwagons, treinwagon, tankwagen, aanhanger, oplegger lichaam. Kleinere hoeveelheden kunnen worden verpakt en gepalletiseerd. Bij droge bulkgoederen worden o.a. de volgende goederen bedoeld:

  • Bulk mineralen (zand, grind, koper, zout etc)
  • Cementen
  • Kolen
  • Granen
  • Landbouwproducten
  • Ijzer

Stukgoederen zijn goederen die afzonderlijk geladen moeten worden, en niet in intermodale containers, noch in bulk zoals bij olie of graan. Schepen die dit soort lading te vervoeren heten algemene vrachtschepen. De term breakbulk is afgeleid van de term breakbulk, de winning van een deel van de lading van een schip of het begin van het losproces uit de scheepsruimen. Deze goederen mogen niet in zeecontainers zitten. Stukgoederen worden voornamelijk vervoerd in zakken, dozen, kratten, vaten of vaten.

Containerisatie is een systeem van intermodaal vrachtvervoer waarbij gebruik wordt gemaakt van intermodale containers, ook wel zeecontainers en ISO- containers genoemd. De containers hebben gestandaardiseerde afmetingen. Ze kunnen worden geladen en gelost, gestapeld, efficiënt over lange afstanden vervoerd en van de ene transportmodus naar de andere containerschepen worden overgebracht zonder dat ze worden geopend.

Transportbanden worden in verschillende fabrieken gebruikt als onderdeel van een machine. Zo kunnen grondstoffen over een transportband naar een machine worden vervoerd. Daarnaast kan ook in een machine een transportband aanwezig zijn die het product naar verschillende machine onderdelen vervoert zodat er een bepaalde volgorde van bewerkingen op het product worden uitgeoefend

Automatische laad-en lossystemen worden voornamelijk gebruikt voor vrachtwagens. Een ATLS (Automatic Truck Loading System), is een gerobotiseerd systeem, waarmee pallets automatisch in- en uit vrachtwagens geladen worden, waarbij de magazijnmedewerker slechts weinig handelingen hoeft te verrichten. De onderdelen van een automatisch laad- en lossysteem voor vrachtwagens variëren al naargelang het systeem dat gebruikt wordt. Tot op heden, bestaat er geen standaard norm, aangezien elke leverancier een op maat gemaakte oplossing aanbiedt, dat is afgestemd op de te transporteren goederen, het merk van de vrachtwagen en het type laad- of losperron.

Silo’s zijn grote constructies die worden gebruikt om verschillende soorten bulkmaterialen te scheiden en op te slaan, zoals graan, kolen, cement, koolstof en meer verschillende bulkgoederen. Het bestaat over het algemeen uit een verticale cilinder en een helling. Drie soorten silo’s worden tegenwoordig gebruikt: torensilo’s, bunkersilo’s en zaksilo’s.

Torensilo’s

Torensilo’s zijn cilindrische constructies, normaal tussen 10-90 meter hoog. Ze worden gemaakt van vele materialen, zoals houten duigen, betonnen duigen, gegoten beton en stalen panelen. Een voordeel van torensilo’s is dat het kuilvoer door zijn eigen gewicht de neiging heeft om goed te pakken, behalve in de bovenste paar meter.

Bunkersilo’s

Bunkersilo’s zijn greppels, meestal met betonnen muren, die gevuld en volgepakt zijn met tractoren en laders. De gevulde greppel wordt luchtdicht afgedekt met een plastic zeil. Deze silo’s worden meestal gelost met een tractor en lader.

Zaksilo’s

Zaksilo’s zijn zware plastic buizen, gewoonlijk ongeveer 2,4 tot 3,6 m in diameter, en van variabele lengte zoals vereist voor de hoeveelheid materiaal die moet worden opgeslagen. Ze worden verpakt met behulp van een machine die voor dit doel is gemaakt en aan beide uiteinden verzegeld.

Schrijf je in en ontvang ons nieuws

Mis, net als 10000+ andere lezers, niets meer van de (technische) ontwikkelingen binnen de stortgoed-verwerkende industrie (gratis!).

Door je aan te melden voor onze lijst, ga je akkoord met onze voorwaarden.

Artikelen over Opslag en overslag

Experts for Opslag en overslag

Als Sales Manager bij Foeth is Michel Terlouw enthousiast over internationale handel en blinkt hij uit in het vinden van de perfecte match voor elke klant. In een bedrijf als Foeth zijn mensen met een gedegen technische achtergrond echt onmisbaar. Klanten van over de hele wereld komen onze uitgebreide voorraad gebruikte machines bekijken en het is essentieel om nauw samen te werken met elke klant om te bepalen welke machine het beste past bij de beoogde toepassing. Michel is gepassioneerd door het samenwerkingsproces om samen met de klant de ideale machine te vinden, omdat dit aansluit bij onze missie. Het streven naar de perfecte oplossing geeft niet alleen voldoening, maar draagt ook bij aan het bevorderen van duurzaamheid binnen de industrie.
Lees meer
40 jaar ervaring in het produceren en ontwerpen van flexibele verbindingen voor industriële toepassingen voor Food, Feed, Pharma, chemie en lucht. Door het combineren van al die ervaring en kennis uit verschillende industriën waarin hij actief is geweest Zijn doel is om door continue te blijven onderzoeken en experimenteren producten te kunnen maken die gecertificeerd zijn en altijd volgens de laatste wet- en regelgeving voldoen aan de allerhoogste kwaliteitsstandaard. ‘Door mijn brede interesse in techniek zie ik een uitdaging in altijd op zoek te gaan naar nieuwere en betere oplossingen.’
Lees meer

Uitgelichte video

Evenementen

Events