Pneumatische Scheepslosser
In deze live casestudie bespreken we een situatie bij een Engelse klant. Die meer dan 10 jaar geleden een pneumatische scheepslosser heeft aangeschaft en heeft Lion Bulk Handling gevraagd of onze field engineers deze scheepslosser opnieuw kon afstellen en optimaliseren. Tijdens de operationele levensduur heeft de apparatuur te maken gehad met normale slijtage en verminderde prestaties. Het doel was om mogelijkheden te vinden om deze prestaties terug te winnen, wat resulteerde in een verbetering van 11% door het volgen van de volgende stappen!
Dit bezoek is uitgevoerd in meerdere fasen:
- Algemene inspectieronde rond de scheepslosser, waarbij werd gecontroleerd op visuele lekkages zoals olie en water, abnormale geluiden/trillingen, en of de instrumentatie/elektrische kabels nog op hun plaats zitten.
- Uitgelezen en analyseren van de interne alarmgeschiedenis/lijst van de PLC.
- Handmatig testen van elke afzonderlijke klep, dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze correct werkt en de juiste positie terug meldt aan de PLC.
- Druktest uitvoeren, omdat de scheepslosser werkt via een vacuüm- en pers systeem, is het systeem onder druk getest om eventuele lekkages op te sporen.
- Starten van losoperaties, abnormale geluiden/trillingen en de totale werking van de machine te controleren.
- Verzamelen van data zoals: zuigdruk, vultijden, perslucht vultijden, aflaatdruk en transporteertijden per cyclus over meerdere batches om een gemiddelde te berekenen.
Op basis van de data uit stap 6, bepalen we of de vul- en loscycli in balans zijn of dat een van beide moet/kan worden aangepast voor betere algehele prestaties. In dit geval was de vulling (zuiging) niet ideaal, omdat de losser 16 batches in 20 minuten transporteerde, wat neerkomt op 48 batches per uur.
- Door het afstellen van de hardware en het optimaliseren van de vaardigheden van de operator kon de prestatie worden verhoogd naar 18 batches in 20 minuten, wat neerkomt op 54 batches per uur (een verbetering van 11%).
Zelf-lossende cement carrier
De Jui Ho is een zelf-lossende cement carrier van 22.000 DWT, gebouwd in 1999. Dit schip maakt deel uit van de vloot van Ta Ho Maritime in Taiwan. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met het vervoer van bulkcement. Van 1987 tot 2002 heeft Ta Ho Maritime Limited in totaal acht (8) laad- en lossystemen van Lion Bulk Handling (H.W. Carlsen) aangeschaft. Deze schepen hebben een loscapaciteit van 300 ton per uur op het eerste schip, de Ju Ho in 1987, tot 1.000 ton per uur op dit cementvrachtschip, de Jui Ho.
Twee laadsystemen zijn geïntegreerd in elkaar. Eerst wordt het cement vanaf de wal geladen in een luchtslide- en vijzeltransportsysteem, dat het cement naar het centrale laadpunt transporteert. Vanaf het centrale laadpunt wordt het cement verdeeld over twee afgesloten zwaartekracht-luchtslides met een laadcapaciteit van 1.200 ton per uur. Het Airslide-laadsysteem is ontworpen om het cement in het geselecteerde ruim te laten vallen.
De Jui Ho is het grootste cementvrachtschip van de acht in deze serie en is uitgerust met twee dubbel reloader-systemen voor lossen. Elk dubbel reloader-systeem bestaat uit twee reloader tanks met een capaciteit van 45 ton cement per tank. Elke tank wordt gevuld door middel van een vacuümsysteem, waarbij het cementmateriaal uit het ruim wordt opgezogen. Zodra een tank vol is, wordt deze onder druk gezet door hogedrukcompressoren, waarna de inhoud via de losleiding wordt geleegd. De losleiding is via flexibele rubberen slangen verbonden met de wal, zodat het cement naar de silo’s op de wal kan worden overgebracht. De dubbel reloader-systemen zijn ontworpen om elk 500 ton per uur te lossen, wat betekent dat de totale pneumatische loscapaciteit 1.000 ton per uur bedraagt via twee losleidingen.
Na 26 jaar heeft Ta Ho Maritime aan Lion Bulk Handling gevraagd om het huidige bulk handling systeem te upgraden en opnieuw in gebruik te nemen met de nieuwste technologie. Het systeem is vernieuwd met nieuwe luchtcompressoren, een filtratiesysteem en een geavanceerd automatiserings- en controlesysteem om de Jui Ho nog vele jaren operationeel te houden.
Conclusie
Door gerichte afstelling, optimalisatie en technologische upgrades kan de efficiëntie van bulkhandlingsystemen aanzienlijk worden verbeterd, wat de levensduur en prestaties van scheepslossers en carriers verlengt.
Heeft u soortgelijke uitdagingen?
Bij Lion Bulk Handling ontwerpt, produceert en installeert bulk handling systemen voor maritieme, offshore-, haven- en terminaltoepassingen.
Met meer dan 55 jaar ontwerp- en engineeringervaring in het uitrusten van droge bulkschepen, pontons, bevoorradingsvaartuigen, laad- en lossystemen, boorplatforms en drijvende terminals, heeft Lion Bulk Handling honderden uitstekende referenties van over de hele wereld. Neem contact met ons op om te ontdekken hoe wij uw proces kunnen optimaliseren of kijk op onze websites lionbulkhandling.com.