Een van de trends die voedingstechnoloog Velzeboer tijdens zijn voordracht zal aanstippen is de rol van de consument ten aanzien van de veiligheid van ons voedsel. Volgens de WoTS-spreker is er bij hen nog te weinig kennis aanwezig: “De consument neemt een steeds grotere afstand tot zijn eigen voedsel. Ik noem dat voedselanalfabetisme. Consumenten hebben een grenzeloos vertrouwen in de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, red.). Zij denken dat elk pakje door hun handen gaat, terwijl het natuurlijk om steekproeven gaat”, zegt Velzeboer.
Ook signaleert hij een heersende ‘voedselangst’. “Die angst wordt aangepraat: dat moet je niet eten, dat ook niet”, schetst de directeur van Scienta nova. “Vooral op internet zijn veel OH-verhalen te vinden. Als het eenmaal rondzingt op internet is het lastig om het er nog af te halen. Denk bijvoorbeeld aan de discussie rondom aspartaam. Dat is laatst weer onderzocht.”
Recalls
Een andere ontwikkeling die Velzeboer opvalt is het grote aantal recalls. Deze terugroepacties van voedingsproducenten zijn de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen. “Er zijn heel veel flauwekul-recalls”, stelt Velzeboer. “Dan is de fabrikant bijvoorbeeld op een mueslireep vergeten te melden dat deze noten bevat. Veel van die terugroepacties gaan om verkeerde etikettering.”
Voedselproducenten kunnen in de ogen van de voedingstechnoloog tevens beter letten op de hygiëne op de werkvloer. “Het schoonmaken van een fabriek moet elke dag gebeuren. En er kan bacterieresistentie ontstaan als dit elke keer met hetzelfde desinfectiemiddel gebeurt.”
Velzeboer zegt tijdens zijn lezing met nog meer eye-openers te zullen komen. Zo wijst hij op het feit dat het risicoprofiel groter wordt als retailers van steeds verder afgelegen oorden voedsel importeren. Maar er is meer: “Ook wil ik wijzen op de risico’s van kunststoffen en het gevaar van mobieltjes.”