Vandaag kondigde COMSOL de release aan van de nieuwste versie van haar simulatiesoftware, COMSOL Multiphysics® versie 6.1. Elk aspect van de simulatieomgeving — van de mogelijkheid om multifysische analyses uit te voeren tot het creëren van apps — biedt functie-uitbreidingen, en workflowverbeteringen. “Deze versie biedt onze gebruikers krachtige multiphysische simulatietools op gebieden waar R&D zeer concurrerend is. Denk aan audiotechnologie en voertuigelektrificatie,” zegt Bjorn Sjodin, VP van product management bij COMSOL. “We hebben ook de basis van de software versterkt met nieuwe mogelijkheden voor optimalisatie, het modelleren van turbulente stromingen, en mechanisch contact.”
CFD en Mechanica
Deze versie brengt belangrijke verbeteringen aan de producten voor vloeistofstroming en mechanicsimulatie. De CFD Module bevat nu high-fidelity turbulente stromingsberekening met Detached Eddy Simulation (DES). Dit levert de nauwkeurigheid van Large Eddy Simulation (LES) op met aanzienlijk minder rekentijd. Een nieuwe en snelle methode voor mechanisch contact is geïntegreerd in de Structural Mechanics Module en de MEMS Module. Het introduceert nieuwe functionaliteit voor vaste stoffen, shells, en membranen met volledige ondersteuning voor zelfcontacterende oppervlakken. Er is een nieuwe methode voor het toewijzen van materialen aan dunne constructies die het analyseren van afdichtingen, lijmlagen en beplatingen eenvoudiger maakt.
Transducer-ontwerp voor audioproducten
Versie 6.1 breidt de softwaremogelijkheden voor het modelleren van luidsprekers en microfoons in consumentenelektronica verder uit met extra functionaliteit voor thermoviskeuze akoestiek. “We hebben een grote en groeiende gebruikersgemeenschap onder toonaangevende ontwikkelaars van audiotechnologie. Ze gebruiken onze software om alles te analyseren, van smartphones tot oordopjes en gehoorapparaten. De functionaliteit in deze versie vervolledigt de simulatieomgeving van de Acoustics Module voor het analyseren van elektrovibro-akoestiek van micro-omzetters en microakoestische systemen,” aldus Mads Herring Jensen, acoustics technology manager bij COMSOL.
Analysetools voor voertuigelektrificatie
COMSOL blijft zich inzetten om krachtige simulatietools te leveren voor ingenieurs die aan de elektrificatie van voertuigen werken. Bij het beoordelen van de operationele betrouwbaarheid en veiligheid van batterijtechnologie kunnen gebruikers van de Battery Design Module van verschillende belangrijke uitbreidingen profiteren, waaronder ondersteuning voor het opzetten van thermische runaway propagatiemodellen. “Ik ben zeer enthousiast over onze nieuwe gebruikersinterface voor accupacks,” vertelt Henrik Ekstrom, directeur elektrochemische technologie bij COMSOL. “Het zal erg praktisch zijn voor batterijontwikkelaars die geïnteresseerd zijn in laad-ontlaad dynamiek, en simulaties voor thermisch beheer.” In de AC/DC Module biedt een nieuwe functionaliteit voor snelle layout van motorwikkelingen en magneetarrays een soepele workflow bij het ontwerpen en analyseren van elektromotoren.
Verdere highlights
- Versiebeheer van rapporten en CAD modellen in de Model Manager
- Automatische vereenvoudiging van geïmporteerde ECAD layouts voor snellere meshing en solving
- Topologie-optimalisatie met productiebeperkingen voor frezen
- Magnetohydrodynamische simulatie met een assortiment van vloeibare metalen
- Multidimensionale interpolatie en inverse onzekerheidskwantificatie
- Flowmeteranalyse die gekoppelde piëzo-elektrische, structurele, akoestische en stromingseffecten omvat
- Simulatie van acoustic streaming, waarbij ultrageluid vloeistofbeweging induceert
- Analyse van de prestatie van brandstofcellen, inclusief de effecten van brandstofonzuiverheden
- Simulatie van elektrostatische ontlading (ESD) en voorspelling van schade aan elektronische componenten veroorzaakt door blikseminslag
- Thermische analyse van satellieten in een baan rond de aarde