Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Flexibele productie zoekt flexibele installatie

Flexibele productie zoekt flexibele installatie
1 mei 2020  |
Of het nu gaat om loonafvullers, contract- en co-packers, de termen die in de verpakkingsindustrie worden gebruikt, zijn veelzijdig.

Dat geldt ook voor de aangeboden diensten. Co-packers zijn al lang geen thuisbedrijfjes meer, maar fulfilment-dienstverleners die naast het zuivere verpakken ook de voor- en nabewerkingsprocessen overnemen, zoals opslag, dosering en afvullen evenals de stipte levering van goederen aan de detailhandel. Aangezien co-packers zelden voor slechts één branche werken, moeten zij in staat zijn om de meest uiteenlopende producten uit verschillende branches te verwerken. Vaak fungeren ze daarbij als de verlengde werkbank van de opdrachtgever – als bijvoorbeeld een farmaceutisch product wordt gedoseerd en verpakt, gelden voor de verpakker dezelfde productienormen en hygiënevoorschriften als voor de farmaceut zelf. Dat dienstverleners vandaag de dag met complexe taken worden geconfronteerd, blijkt ook uit een actuele opdracht van stortgoedspecialist J. Engelsmann voor een wereldwijd actieve co-packer. Of het nu gaat om chemicaliën, cosmetica, farmaceutica, levensmiddelen of voedingssupplementen, in dit concrete geval doseert, vult en verpakt de co-packer kriskras door alle branches. De machines die in het proces worden gebruikt, moeten dan ook aan veel verschillende eisen tegelijk voldoen.

Gezocht: een individueel aanpasbare oplossing

De co-packer was op zoek naar een big-bag-losstation met geïntegreerde passeer- en controlezeef en erachter geschakeld transport van het geleegde product naar weegcontainers of zakkenvulmachines – en wel in drievoudige uitvoering. De uitdaging: om aan de eisen van de verschillende producten te voldoen, moesten de afzonderlijke componenten van het station individueel kunnen worden aangepast al naargelang de klantenopdracht. Dit gold in het bijzonder voor de achtergeschakelde transportinrichtingen: deze moesten afhankelijk van de eigenschappen van het te transporteren materiaal op korte termijn kunnen worden vervangen. Omdat klantenopdrachten vaak op korte termijn worden geplaatst, moest het station snel en eenvoudig kunnen worden omgebouwd.

Ook de lijst met productspecificaties was avontuurlijk: poeder-, granulaat- en pastillevormige, deels abrasieve producten met een bulkdichtheid van 0,3 tot 1,8 kg per liter. Alles werd verwerkt, van goed tot slecht stromend stortgoed met een lichte tot sterke neiging tot agglomereren. Om de handling van de drie meest kritische producten te simuleren, werd een proefopstelling opgezet in de testfaciliteit van Engelsmann. Vooral bij moeilijke producteigenschappen zijn dergelijke tests ideaal om ervoor te zorgen dat het systeem later ook in de praktijk perfect functioneert.

Een ander probleem vormden de ruimtelijke omstandigheden in de twee verdiepingen tellende productiehal. Op de benedenverdieping dienden de ledigingsstations te staan die vanwege het lage plafond van de hal niet hoger mochten zijn dan 4,80 meter. De achtergeschakelde weeg- en zakkenvulmachines bevonden zich zowel op de eerste als op de tweede verdieping, waarvoor twee verschillend ontworpen schuine schroeftransporteurs nodig waren. Omdat maar weinig ruimte in de breedte beschikbaar was, moest het producttransport zo steil mogelijk worden uitgevoerd.

Om in de lage productiehal te passen, werden de drie nieuwe ledigingsstations als een bijzonder vlakke speciale constructie uitgevoerd. De big bags konden gemakkelijk worden geplaatst via een in het frame geïntegreerde kraanbaan met kettingtakel. Om ervoor te zorgen dat zelfs moeilijk stromende of klonterende producten volledig geleegd konden worden, werd een walkinrichting als legingshulpmiddel geïnstalleerd die tevens diende als valbeveiliging voor de big bag. Onder de legingstrechter werd telkens een passeerzeef gemonteerd om de agglomeraten in het stortgoed open te breken. Als geen deagglomeratie vereist is, kan de geplaatste zeeftrommel in een paar eenvoudige stappen via de voorkant uitgetrokken en door een onbespannen zeefkorf worden vervangen.

Flexibelere productie dankzij een breed scala aan combinatiemogelijkheden

Vanaf dit punt heeft de gebruiker, afhankelijk van de eigenschappen van het te transporteren materiaal, de keuze uit verschillende transportmogelijkheden:

bij een niet-abrasief stortgoed dat naar een weegcontainer of zakkenvulmachine op hetzelfde halniveau moet worden getransporteerd, wordt het product via een flexibele compensator naar een achtergeschakelde schuine schroeftransporteur geleid. Met een doorvoercapaciteit van 500 kg per uur wordt het materiaal over een gootlengte van 6 meter in een hoek van 45° steil naar boven getransporteerd. Omdat vooral bij producten uit de levensmiddelen- en farmaceutische industrie een zorgvuldige reiniging van het systeem een zeer belangrijke rol speelt, beschikt de buisvormige trog over een speciaal ontwerp met trogsegmenten die voor de reiniging naar beneden kunnen worden opengeklapt. In overeenstemming met de ongevallenpreventievoorschriften zijn deze segmenten mechanisch tegen elkaar beveiligd, waarbij het bovenste segment is voorzien van een eindschakelaarbeveiliging. Om de schuine schroeftransporteur zo nodig snel te kunnen gebruiken, is deze gebruikersvriendelijk op een mobiel onderstel gemonteerd. Als het product aan het bovenste uiteinde van de schuine schroeftransporteur is aangekomen, stroomt het door een andere compensator direct naar de plaatsbesparend in het frame geïntegreerde controlezeefmachine ‘Jel Fix’. Deze trilzeef scheidt ongewenste vreemde voorwerpen af, voordat het stortgoed in de weegcontainer of direct in de zakkenvulmachine stroomt. Dit is als onderdeel van de kwaliteitsborging een belangrijke stap vóór het verpakken, want ondanks de strenge hygiëne- en kwaliteitsvoorschriften kan nooit volledig worden uitgesloten dat het product abusievelijk niet toch werd verontreinigd.

Een tweede mobiele schroeftransporteur met een totale troglengte van 8,70 meter was nodig om het geleegde product ook naar de tweede halverdieping te transporteren. Een schroefgang van deze lengte zou absoluut gaan doorhangen en een transport onmogelijk maken. Daarom combineerde Engelsmann twee buisvormige schroeftransporteurs in cascadevorm om de complete afstand te kunnen overbruggen.

Om ervoor te zorgen dat de weeg- en zakkenvulmachine ook met abrasief materiaal, bijvoorbeeld zout, zou kunnen worden gebruikt, was een derde en deze keer een pneumatische transportoplossing vereist. Zout kan slechts moeilijk mechanisch worden getransporteerd, omdat de schuine schroeven door de hoge abrasie en corrosie te snel zouden slijten. Als de exploitant in dit geval wil overschakelen naar pneumatisch transport, hoeft hij alleen maar een productaanvoertrechter in plaats van een compensator onder de uitlaat van de zeefmachine te monteren. Na de controlezeef stroomt het product direct door de met een ontstoffingsfilter uitgeruste trechter en wordt opgezogen via een pneumatische zuigtransportleiding. Op deze wijze wordt het abrasieve product veilig en slijtagearm naar de volgende processtap getransporteerd.

Door de veelzijdige aanpassingsmogelijkheden die uit het modulaire systeem van de installatie resulteren, kan de klant de afzonderlijke componenten naar wens met elkaar combineren en flexibel op verschillende producteigenschappen reageren. Dankzij de kortere stilstandtijden kon de verpakkingsprofessional zijn productiviteit met 50 % verhogen.

Deel dit bericht

Dit artikel is gepubliceerd door

Engelsmann AG levert hét proces voor alle soorten stortgoederen. Sinds 1873 bieden wij proces technische oplossingen voor alle soorten stortgoed. Ons leveringsprogramma omvat zeefmachines, Big Bag vul- en losinstallaties, mixers en laboratoriumapparatuur. Hiernaast levert Engelsmann...

Gerelateerde berichten