Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Doseersluizen voor laden en lossen van lined containers

Doseersluizen voor laden en lossen van lined containers
5 jan 2021  |
Het verlagen van logistieke en handlingkosten is voor veel bedrijven van groot belang. Vervoer van stortgoederen in lined containers vereenvoudigt het transport (via weg of water) én bespaart op verpakkingsmateriaal.

De producent van het stortgoed laadt zijn product in een standaard 20- of 40-voet container voorzien van een binnenvoering (liner). De ontvangende partij leegt de container, verwijdert de liner en retourneert de container naar het depot. TBMA levert complete, mobiele doseersluizen op skids voor het laden of lossen van deze lined containers. Waar nodig kunnen wij voor deze toepassingen ook speciale, verlengde containersluizen aanbieden. Bijkomend voordeel is dat beide systemen – laden en lossen – door één persoon kunnen worden bediend.

Laden

In de value added logistics (VAL) sector worden in silo’s opgeslagen bulkgoederen vaak rechtstreeks in bulkwagens of lined containers geladen. Bij het laden in bulktrucks zijn de zwaartekracht en een laadkoker meestal voldoende. Voor het laden in bulktrucks heb je genoeg aan de zwaartekracht in combinatie met een beladingsbalg. Echter, bij lined containers moet het product in de container worden geblazen, waarbij je tegelijkertijd moet zorgen dat de lucht kan ontsnappen en gefilterd wordt om eventueel meegenomen product terug te halen.

Voor het laden van deze containers levert TBMA een verrijdbaar, in hoogte verstelbaar platform met daarop een vulunit met een speciale sluis, blower-unit, koeler, blaaspijp en filterkast. De verrijdbare unit wordt onder de silo gepositioneerd en aangedockt. Vervolgens wordt de container voor de unit geplaatst en kan de blaaspijp in de liner worden geschoven. De container kan zo met een capaciteit van 20 tot 30 ton per uur gevuld worden. De ontsnappende lucht wordt door de filterunit geleid en het onderschepte product wordt teruggevoerd naar de vullijn. Deze extra functie is nodig bij het hanteren van poeders of stoffige producten, zoals pellets voor diervoeder. Voor de meeste kunststofgranulaten is de filterunit niet nodig.

Lossen

Voor het lossen van de lined containers zijn er verschillende stofdichte oplossingen, waaronder een skid met een standaard doorvalsluis en een vertrekschoen / venturi adapter of een speciale, verlengde container doorblaassluis. Beide systemen zijn zeer flexibel en kunnen snel aangesloten worden tussen een lined container (inlaat van de sluis) en een transportlijn (uitlaat).

Bij het verwerken van stoffige producten wordt de luchtlekkage teruggevoerd in de liner. Door zijn grootte functioneert de liner dan als een cycloon, waardoor het meeste stof bezinkt en weer uit de liner terug in de sluis wordt getransporteerd. De fijnere stofdeeltjes worden opgevangen door een kleine filterunit. Bij kunststofgranulaat is alleen de filterunit meestal voldoende.

De lostijd voor een 20-voets container bij gebruik van een doseersluis ligt tussen 60 en 90 minuten, afhankelijk van de loopeigenschappen van het product.

Deel dit bericht

Dit artikel is gepubliceerd door

History TBMA (Technical Bureau for Mechanization and Automation) was founded in 1967 under the leadership of the father of Bart Houben, managing director until the end of 2023. Father Houben started the company by importing...

Gerelateerde berichten