BEUMER Group denkt verder en neemt voor het eerst vanaf een afstand van meer dan 4.000 kilometer een complete verpakkingslijn inclusief palletiser in bedrijf.
Klanten helpen met storingen of stilstand bij bestaande systemen is voor BEUMER Group ook op afstand geen probleem. De systeemaanbieder werd met een geheel nieuwe situatie geconfronteerd toen een geplande inbedrijfstelling ter plaatse niet kon worden uitgevoerd vanwege reisbeperkingen van het servicepersoneel als gevolg van de COVID-19-pandemie. BEUMER Group reageerde flexibel en zette in op “remote commissioning”, inbedrijfstelling op afstand.
“De pandemie was hier duidelijk de trigger voor,” verklaart Peter Teichrib. Hij is hoofd Engineering bij BEUMER Group. De pandemie is echter niet het enige scenario dat de nieuwe service van BEUMER, inbedrijfstelling op afstand, noodzakelijk maakt. Alles wat persoonlijke toegang tot installaties en gebruikers moeilijk of onmogelijk maakt, vraagt om nieuwe oplossingen.
Als specifiek voorbeeld noemt Teichrib de verpakkingslijn van de cementfabrikant Norm LLC in Azerbeidzjan, die ter plaatse bijna volledig was geassembleerd. Deze installatie bestaat uit twee zaktransportinstallaties, een lagen-palletiseermachine BEUMER paletpac 5000 en de verpakkingsinstallatie BEUMER stretch hood A. “Alle componenten waren al compleet. Er moesten nog maar een paar elektrische installaties en inbedrijfstelling worden uitgevoerd toen onze specialisten het land moesten verlaten vanwege de wereldwijde reiswaarschuwing.” Een zeer lastige situatie voor de klant: hij heeft de capaciteit van de nieuwe verpakkingslijn al ingepland. Als de installatie niet kan worden gestart, dreigt vertraging bij de leveringen en verlies van marktaandeel.
Proefloop vereist
BEUMER Group besloot om een inbedrijfstelling op afstand als pilot-project te starten. “In dit geval waren de omstandigheden buitengewoon goed, iets wat zeker niet vanzelfsprekend is,” benadrukt Teichrib. In het algemeen moet er aan een aantal voorwaarden worden voldaan voordat een “Remote Commissioning” kan worden overwogen. De installatie moet vooraf in de eigen fabriek worden getest.”We hebben voor dit systeem een uitgebreide interne inbedrijfstelling uitgevoerd, omdat de BEUMER paletpac 5000 voor het eerst met de nieuwe PLC S7-1500 draaide,” zegt hij. “We wilden ervoor zorgen dat alles later naar behoren zou werken. Dit zorgde ervoor dat de inbedrijfstelling op afstand mogelijk werd.” BEUMER Group beveelt ook aan om de BEUMER stretch hood met vooraf geteste folie te leveren. Op deze manier kunnen eventuele kwaliteitsverschillen in het foliemateriaal als bron van fouten worden uitgesloten bij de inbedrijfstelling.
Knowhow gecombineerd met techniek
Een andere voorwaarde voor een succesvolle inbedrijfstelling op afstand is dat de klant op gekwalificeerd onderhouds- en bedieningspersoneel kan terugvallen dat bij voorkeur al met BEUMER-systemen bekend is. Aan de hardwarezijde zorgen meerdere IP-camera’s voor het nodige overzicht van de complete installatie; de BEUMER Smart Glasses, een speciaal hiervoor ontwikkelde gegevensbril, verbindt de experts van BEUMER audiovisueel rechtstreeks met de gebruiker ter plaatse. “Hiervoor moet er natuurlijk een breedband-internetverbinding beschikbaar zijn,” voegt Teichrib toe. Het gedetailleerde beeld wordt door de gegevensbril geboden: de BEUMER Customer Support ziet hetzelfde als de drager ter plaatse en kan direct de juiste handelingen en instructies aangeven. Zo wordt de gebruiker stap voor stap bij de inbedrijfstelling ondersteund.
De camera’s en de BEUMER Smart Glasses maken deel uit van de plug-and-play set voor inbedrijfstelling op afstand. Dit omvat ook een wifi-router voor de BEUMER Smart Glasses en een VPN-client die op een mGuard-router is geïnstalleerd. De IP-camera’s moeten met behulp van LAN-kabels worden aangesloten om voldoende beeldkwaliteit en een stabiele overdracht te garanderen. “We hebben de hardware- en softwarecomponenten eerst hier bij ons geïnstalleerd en de configuratie getest. Vervolgens hebben we het complete pakket naar Norm LLC gestuurd,” legt Teichrib uit. Deze procedure heeft zichzelf bewezen en zal ook voor toekomstige projecten voor inbedrijfstelling op afstand worden gebruikt.
Het overzicht houden
Voor dit project zette BEUMER Group op korte termijn een afzonderlijke backoffice op: de servicemedewerkers beschikten via vier monitoren en een laptop altijd over de beelden van de IP-camera’s, het gezichtsveld van de BEUMER Smart Glasses en de gegevens van de installatie die via de VPN-client werden verzonden.
“Een breedband-internetverbinding, technologie en knowhow – Norm LLC bood de ideale randvoorwaarden, waarvan we optimaal konden gebuikmaken,” vat Teichrib samen. “Binnen zeer korte tijd hebben we een concept ontwikkeld dat ons veilig en betrouwbaar door toekomstige projecten voor inbedrijfstelling op afstand zal leiden. Dankzij gestandaardiseerde processen elimineren we foutbronnen en kunnen we onze klanten een betrouwbare service bieden – snel en flexibel.”
Onafhankelijk van de externe omstandigheden: zodra BEUMER Group gebruikers digitaal bij de hand neemt via inbedrijfstelling op afstand, groeit het begrip en de knowhow van de installaties. Dit motiveert de medewerkers van de klant ter plaatse en daarvan profiteren zowel de gebruiker als BEUMER Group; een beter begrip van de installatie vereenvoudigt het toekomstige onderhoud en de services op afstand aanzienlijk.
De inbedrijfstelling op afstand van de verpakkingslijn bij Norm LLC heeft aangetoond dat er met adequate randvoorwaarden, zoals goed opgeleid onderhoudspersoneel en een hoogwaardige IT-uitrusting, nieuwe wegen kunnen worden ingeslagen. En dat BEUMER Group hiervoor de technologie en competentie in huis heeft, werd op indrukwekkende wijze bevestigd.