Zoek
Sluit dit zoekvak.

Betrouwbaar transport in U-vorm

Betrouwbaar transport in U-vorm
23 apr 2021  |
Met de U-shape conveyor kunnen krappere bochtradiussen dan met een troughed belt conveyor en grotere massastromen dan met een pipe conveyor worden gerealiseerd.

Tegelijkertijd beschermt hij, in tegenstelling tot een troughed belt conveyor, de getransporteerde goederen tegen omgevingsinvloeden en de omgeving tegen materiaalverlies en uitstoot. Deze U-vormige transportbandoplossing is het ideale alternatief voor gebruik in de cement- en mijnindustrie en in haventerminals – overal waar hoge prestaties zijn vereist en er weinig ruimte is.

Lafarge Zementwerke GmbH, een LafargeHolcim-bedrijf uit Rapperswil-Jona/Zwitserland, is gevestigd in Stiermarken, Oostenrijk. De fabriek hecht niet alleen veel belang aan kwalitatief hoogwaardige producten, maar ook aan duurzame, energiezuinige en milieuvriendelijke productie. Voor het stoken van de nieuwe calcineeroven worden daarom steeds vaker alternatieve brandstoffen gebruikt. “Tijdens het transport dient het materiaal beschermd te worden tegen invloeden van buitenaf zoals wind, regen of sneeuw en de omgeving tegen mogelijk materiaalverlies en emissies,” zegt Karl Filarowski, Sales Director bij BEUMER Group Austria. Bovendien moet de transportband zowel klonterig als zeer fijn materiaal kunnen vervoeren. De BEUMER experts kozen voor een U-shape conveyor. “Bij deze oplossing brengt een speciale roller-configuratie de band in een U-vorm,“ beschrijft Filarowski. Zo bereikt het stortgoed het losstation. Voor het openen van de band wordt een roller-configuratie gebruikt die vergelijkbaar is met die voor het vormen van de band. Het bijzondere van deze oplossing: hij combineert de voordelen van open troggen en die van gesloten pipe conveyors. “Onze U-shape conveyor is geschikt voor alle industrieën, zeker als er grote korreldelen moeten worden getransporteerd of er niet genoeg ruimte is voor een open troughed belt conveyor,” zegt de BEUMER-expert.

De U-vormige transportoplossing is geschikt voor gebruik in bijvoorbeeld de cementindustrie.

Een troughed belt conveyor of toch een pipe conveyor?
“Met onze belt conveying systems realiseren we wereldwijd complexe systeemoplossingen, bijvoorbeeld voor de mijnbouw, de cementindustrie en in haventerminals,” meldt Karl Filarowski. Zo maken de troughed belt conveyors ook bij zware en robuuste materialen hoge massastromen mogelijk. Ze zijn open ontworpen en daarom geschikt voor grotere goederen en zeer grote volumes. Door het open ontwerp kunnen de getransporteerde goederen in het zeldzame geval van overbelading worden afgeschept. Dankzij de eenvoudige structuur kunnen deze conveyors snel worden afgeleverd, opgesteld en ook gemakkelijk onderhouden,” legt Filarowski uit. Met de beproefde componenten zoals banden, draagrollen, trommels en aandrijvingen werken ze betrouwbaar en kunnen ze, afhankelijk van de gootvorm, ook worden gebruikt als overland conveyors die voor bochten geschikt zijn.

De pipe conveyors bieden daarentegen andere specifieke voordelen. De draagrollen vormen de band tot een gesloten buis. Zo wordt het getransporteerde materiaal beschermd tegen externe invloeden en de omgeving tegen uitstoot zoals materiaalverlies, stof of geuren. Scheidingsplaten met zeskantige uitsparingen en draagrollen in een verspringende opstelling houden de buisvorm gesloten. “Met de pipe conveyor kunnen we krappere bochtradiussen en grotere stijgings- en hellingshoeken realiseren dan met een troughed belt conveyor,” zegt BEUMER expert Filarowski. De installatie heeft weinig ruimte nodig en kan worden aangepast aan de topografie van de betreffende locatie. Doordat op deze manier de overdrachttorens en stroomvoorzieningen kunnen worden gereduceerd, bespaart de gebruiker geld. Met zowel de troughed belt conveyor als de pipe conveyor kunnen verschillende materialen tegelijkertijd in de boven- en onderband worden getransporteerd.

Daar voorziet deze transportoplossing de roostoven van alternatieve brandstoffen.

U-shape conveyor in plaats van pipe conveyor
Gesloten pipe conveyors zijn ideaal om fijn materiaal zoals as- en ertsconcentraten of bedrijfsafval te beschermen tegen externe invloeden. Hoe hoger de afleversnelheid, hoe groter de gehele installatie echter moet zijn. De diameter heeft een direct effect op de breedte van de transportband en de minimale bochtradius. Wat nu te doen als er niet voldoende ruimte is? “We bieden onze U-shape conveyors in verschillende uitvoeringen. De uitvoering hangt af van de betreffende toepassing,” aldus Filarowski. De P-U-shape conveyor biedt de functionaliteit van een pipe conveyor, maar kan grotere materialen transporteren. Bij deze uitvoering wordt de bovenband tot een U gevormd, de onderband behoudt de buisvorm. “Dit bespaart ruimte en voorkomt materiaalverlies,” legt Filarowski uit. Vergeleken met de pipe conveyor beschikt de gebruiker over een aanzienlijk hogere transportcapaciteit door deze oplossing met dezelfde bandbreedte te gebruiken. Filarowski geeft een voorbeeld: de pipe conveyor is een volumetrisch systeem. Uitgaande van een buisdiameter van 150 en een bandbreedte van 600 millimeter is de transportcapaciteit 100 kubieke meter per uur. De P-U-shape conveyor biedt bij hetzelfde formaat een capaciteit van 170 kubieke meter per uur. “Zo kunnen we de klant zo’n 70 procent meer transportcapaciteit bieden.”

Gebruikers plannen vaak van tevoren om een bestaand traject van meerdere laadpunten te voorzien. De gesloten pipe conveyor zou op elk van deze punten moeten openen en weer sluiten. Dit vereist extra mechanische componenten die geld kosten. “Onze U-shape conveyor is aan de bovenzijde open en kan daardoor meer materiaal vervoeren. Er kan ook een speciale afdekking worden gebruikt om te voorkomen dat er materiaal of geur vrijkomt.”

U-shape conveyor in plaats van troughed belt conveyor
De T-U-shape conveyor daarentegen geschikt als de gebruiker vertrouwt op de voordelen van een troughed belt conveyor rekening moet houden met specifieke topografische omstandigheden. Dit is bijvoorbeeld het geval als er krappere bochtradiussen nodig zijn of als er trajectdelen zijn die een smallere constructie vereisen. Zo is het mogelijk om een ​​troughed belt conveyor te installeren voor de routing buiten een tunnel; in de tunnel zelf verandert de constructie van de transportband naar een T-U shape conveyor. “Vergeleken met een troughed belt conveyor met een capaciteit van 500 ton per uur en een bandbreedte van 650 millimeter, bereik ik dezelfde prestatie met een T-U-shape conveyor terwijl ik 150 millimeter ruimte bespaar,” zegt Filarowski. “Hoe groter de troughed belt conveyor, hoe groter de betreffende ruimtebesparing.”

Met de U-transporteur kunnen strakkere boogstralen dan met een trogbandtransporteur en hogere massastromen dan met een buisbandtransporteur worden gerealiseerd.

Van pipe conveyor naar U-shape conveyor
Maar wat als een fabriek al gebruikmaakt van een pipe conveyor en deze installatie vanwege capaciteitsuitbreidingen de benodigde prestaties niet meer bereikt? “Wij kunnen bestaande pipe conveyors ombouwen naar U-shape conveyors,” belooft Filarowski. Hiervoor wordt de uitsparing voor de scheidingsplaat in de bovenband naar behoefte vergroot om de bestaande breedte van de transportband optimaal te kunnen benutten. De verspringende opstelling met zes draagrollen kan worden aangepast naar vijf draagrollen. Hier opent de band automatisch en wordt er een U gevormd. Tegelijkertijd blijft de zeshoekige uitsparing in de onderband aanwezig. De band loopt zo in de vorm van een buis en voorkomt materiaalverlies op het traject. “We kunnen de bestaande componenten zoals draagrollen en transportbanden opnieuw gebruiken bij de ombouw,” aldus de BEUMER-expert. Als een gebruiker afhankelijk is van een pipe conveyor en toch – met weinig ruimte in de fabriek – klaar wil zijn voor toekomstige capaciteitsuitbreidingen, dan kunnen de technici van BEUMER bij de planning al nadenken over een optionele ombouw naar een U-shape conveyor.

Het getransporteerde materiaal wordt beschermd tegen invloeden van buitenaf, zoals wind, regen of sneeuw – en het milieu tegen mogelijk materiaalverlies en mogelijke emissies.

Dit was precies het geval bij een gebruiker die alternatieve brandstoffen wilde vervoeren met een pipe conveyor. “We hadden de staalconstructie gepland als een U-shape conveyor met bijbehorende scheidingsplaten in de bovenste lijn,” legt Filarowski uit. De monteurs bevestigden ook passtukken met draagrollen, om de buisvorm van de pipe conveyor aan de bovenrand van de U-vormige uitsparing te waarborgen. Bij een ombouw kunnen zij deze adapters eenvoudig verwijderen en de installatie aanpassen. Hierbij wordt de slanke constructie met een overeenkomstige boogradius behouden. Optioneel kunnen er speciale afdekkingen worden aangebracht.

Plannen voor de lange termijn
“Onze klanten moeten steeds flexibeler op de markt kunnen reageren,” zegt Karl Filarowski. “Het gaat hierbij om hogere prestaties doordat de vraag toeneemt ofwel veranderde producten die toekomstgerichte, op maat gemaakte concepten vereisen om op lange termijn succesvol te zijn.”
U-shape conveyors zijn daarom een ​​veilige investering die eenvoudig in een bestaande infrastructuur kan worden geïntegreerd.

Deel dit bericht

Dit artikel is gepubliceerd door

Customized material handling systems from BEUMER Group BEUMER Group is an international manufacturing leader in intralogistics in the fields of conveying, loading, palletising, packaging, sortation and distribution technology. BEUMER Group offers the right solution for...

Gerelateerde berichten