Er was een rendabele oplossing vereist om grote hoeveelheden ijzererts van de Chinese haven Langshan naar de staalproducent Shandong Steel Group & Rizhao Steel Group te transporteren. Aannemer Shandong Harbor Engineering gaf BEUMER Group de opdracht om aanvullende krachtige Pipe Conveyors te installeren. De uitvoering van het project nam ongeveer acht maanden in beslag. In slechts vier maanden tijd heeft de systeemaanbieder de mechanica van deze systemen geïnstalleerd met een totale transportlengte van ongeveer 6,6 kilometer en een transportcapaciteit van 5.500 ton per uur.
Shandong is een Oost-Chinese regio aan de Gele Zee. Er wonen meer mensen dan in Duitsland en Oostenrijk samen, en het gebied Shandong is slechts ongeveer de helft van Duitsland. De naam betekent “ten oosten van de bergen” en verwijst naar het Taihang-gebergte; in het oosten van dit gebergte is de kustprovincie strategisch gelegen tussen de Chinese economische metropolen Beijing en Shanghai. Een ander voordeel is de verbinding met de Gele Rivier: de regio heeft een dicht netwerk van waterwegen en een aantal belangrijke handels- en overslaghavens. Hier is ook staalfabrikant Shandong Steel Group & Rizhao Steel Group gevestigd.
Het bedrijf heeft grote hoeveelheden ijzererts nodig voor de productie en die wordt in de haven van Langshan aangeleverd. Om het materiaal naar de fabriek te transporteren, gebruikte het bedrijf voorheen een gesloten Pipe Conveyor waarvan de capaciteit geleidelijk volledig bezet raakte en het grote volume van het materiaal niet meer kon worden verwerkt. De verantwoordelijken zochten een rendabele oplossing en benaderden de Shandong Harbor Engineering Group. De engineering-serviceaanbieder kreeg de opdracht om als aannemer de juiste infrastructuur te creëren. De vraag was nu: moet de fabriek gebruikmaken van het goed ontwikkelde spoor- en wegennet of in een andere transporttechniek-oplossing investeren?
De Shandong Harbour Engineering Group wendde zich tot BEUMER Group. De systeemaanbieder ontwikkelt transportoplossingen voor een grote reeks aan bulkgoederen – bijvoorbeeld open trogtransportbanden of gesloten Pipe Conveyors. De BEUMER-ingenieurs werkten ook mee aan de installatie die al in gebruik was.
Pipe Conveyor – is dat de moeite waard?
“Natuurlijk moesten we bewijzen dat deze investering het waard was,” aldus Zhengwei Zhang, Project Manager van BEUMER Machinery (Shanghai) Co., Ltd. “We hebben vooraf een economische beoordeling uitgevoerd.” Dit omvatte een haalbaarheidsstudie, een investeringsberekening, de projectplanning en een kosten-batenanalyse. Om de kosten van een Pipe Conveyor te vergelijken met die van vrachtwagens of treinen zijn verschillende variabelen nodig – bijvoorbeeld de transportkosten per ton, de hoeveelheid te verplaatsen materiaal binnen een bepaalde tijdsperiode, maar ook de betreffende investering of het fiscale afschrijvingsplan. “Daarbij komen de kosten bij voor de bouw en de levering, alsmede voor de mechanische en elektrische installaties,” zegt Zhengwei Zhang. Bovendien zijn er vaak complexe bouwwerkzaamheden nodig.Hoewel de initiële investering in een transportsysteem doorgaans vrij hoog is, kunnen de bedrijfskosten van een Pipe Conveyor afhankelijk van de toepassing aanzienlijk lager zijn. Belangrijk zijn onder meer de geschatte kosten voor een ton te verplaatsen materiaal of, bij voertuigen, het aantal ritten per uur. “Onze Pipe Conveyors leiden rechtstreeks naar het doel en we kunnen ze direct aanpassen aan de betreffende terreinstructuur,” aldus Zhengwei Zhang. Een belangrijk voordeel van de BEUMER-technologie is dat het horizontale en verticale bochten mogelijk maakt.
Afhankelijk van de eigenschappen van het te transporteren materiaal en de installatiegeometrie kunnen er verticale bochten met hellingshoeken tot 30 graden en horizontale bochten met een buighoeken tot 90 graden worden gerealiseerd. Deze mogelijkheid om bochten te nemen vermindert het aantal steunen en vervangt de overdrachttorens. De gebruiker bespaart zo aanzienlijk kosten. Het systeem leidt het ijzererts ook veilig afgesloten door allerlei terreinen, zoals wegen, woonwijken of rivieren. Tijdens de projectplanning van het systeem maakten de BEUMER-technici gebruik van hun eigen berekeningsprogramma’s om de statische en dynamische belastingen te bepalen – krachten die niet alleen op de band, maar op de gehele stalen constructie inwerken. Dit is een voorwaarde voor een veilig en correct ontwerp van de draagconstructies.
Ecologisch en economisch
BEUMER Group voert de belt conveyors uit met milieuvriendelijke elektrische aandrijvingen en low-energy belts. Daarom is dit, met name in deze tijd van klimaatverandering en de groeiende uitstoot van broeikasgassen, een optie die de voorkeur geniet. De motoren die gebruikt worden zijn vaak een regelbaar. Daardoor kunnen de ladingen bij verschillende productieomstandigheden optimaal over de opvoerbanden worden verdeeld. Dankzij het gesloten ontwerp beschermt dit transportsysteem ook het milieu tegen vallende goederen. Bovendien kan er op de route geen stof vrijkomen. En dat is belangrijk, omdat de route van de haven naar de fabriek over de openbare weg en langs woonwijken gaat.
“Met onze evaluatie van de verschillende transportmogelijkheden konden we de totale kosten per ton in verloop van tijd in het oog houden,” zegt Zhengwei Zhang. “Met deze toepassing verdient de Pipe Conveyor zichzelf snel terug en is de installatie sowieso milieuvriendelijker dan vrachtwagenvervoer.”
Optimaal afgestemde transportsoplossing
“Samen met de verantwoordelijken in Shandong hebben de BEUMER-ingenieurs een oplossing ontwikkeld die optimaal is afgestemd op de eisen. De systeemleverancier leverde een transportsysteem dat uit twee Pipe Conveyors bestaat. De totale lengte is bijna dan 6,6 kilometer, de diameter is 500 millimeter. Met een snelheid van 5,15 meter per seconde transporteren de in serie geschakelde installaties tot 5.500 ton materiaal per uur en ondersteunen ze de bestaande transportoplossing aanzienlijk. Er wordt ook een overdrachttoren gebruikt.
BEUMER Group was verantwoordelijk voor het hele project. Dit omvatte het technische ontwerp en de complete staalconstructie. Het volledig gesloten transportsysteem transporteert het ijzererts op een milieuvriendelijke, stofvrije en energiezuinige manier. De systeemaanbieder begon in september 2018 met de installatie en de inbedrijfstelling vond slechts vier maanden later plaats. Het gehele proces nam slechts acht maanden in beslag. “We zijn zeer tevreden over de complete oplossing van BEUMER Group en over het verloop van het project,” stelt Liu Qiang, Executive Director and General Manager bij de Shandong Steel Group & Rizhao Steel Group. “Met de twee Pipe Conveyors werken we nu veel zuiniger en zijn we ook optimaal voorbereid op toekomstige capaciteitsuitbreidingen in onze fabriek.”