Bulkverlading door de jaren heen
De meest eenvoudige manier is een directe verlading; een vrachtauto rijdt onder een silo. (foto 1) Hierbij rijdt de auto eerst op een weegbrug waarbij het tarragewicht wordt vastgesteld, wordt daarna beladen om vervolgens terug op de weegbrug te rijden. Het verschil in gewicht is het gewicht van het geladen product.
Daarna kwam de manier waarbij de auto kon laden terwijl hij op de weegbrug stond (foto 2). Het voordeel hierbij was dat de auto niet meer moest op en neer rijden van silo tot weegbrug.
Vervolgens werden er kettingtransporteurs toegevoegd zodat de auto niet meer heen en weer moest rijden op de weegbrug om zo de verschillende compartimenten te vullen. Een nadeel hiervan is dat het lang duurt voor de transportbanden leeg zijn. Het voordeel is dan weer dat de vrachtauto niet langer precies onder de silo moest rijden.
Daarna verscheen de rijdende bulkweger. In dit proces wordt het product vanuit de silo naar de weger gebracht en aldaar precies afgewogen om vervolgens in de vrachtauto terecht te komen. Hiervoor is meer hoogte vereist want de weger moet tussen de silo’s en de vrachtwagen passen maar dat weegt niet op tegen de grote voordelen van een uiterst nauwkeurige, schone en snelle verlading. Tot op vandaag is dit nog steeds de meest gebruikte methode van KSE.
Verdere ontwikkeling
Nog efficiënter is het verladen door middels van contracellen. Hierbij wordt het product vanuit de voorraadsilo’s naar kleinere silo’s (contrasets) gebracht met de rijdende bulkweger. Bij het ontwerp is het zelfs mogelijk om de contrasets zo te maken dat de grootte precies matcht met de compartimenten van de vrachtauto. Op deze manier kan de vrachtwagen moeiteloos binnen 20 minuten worden geladen en de benuttingsgraad van de contrasets is groter.
Contracel verlading met de ALFRA BBT
In dit concept lossen bulkwegers in transporteenheden (ALFRA Bulk Batch Transport) die op hun beurt het product dan weer naar de laadstraat brengen via contrasets. Het grote voordeel hiervan is de tijdsbesparing aangezien de BBT al klaarstaat daar waar de bulkweger is wat zorgt voor een nog grotere doorstroomcapaciteit. De BBT zelf dient doorgaans niet als doseermachine maar wordt eerder gebruikt als controleweger.